12 Dzielnica

portal wielotematyczny

Reklama zakazana – charakterystyka

Chociaż reklama określonych produktów czy usług towarzyszy nam już od lat tak naprawdę na każdym kroku to nadal istnieje niejasność w kwestiach tego, jaki przekaz reklamowy jest dozwolony a który jest czynem nieuczciwej konkurencji.

Warto zaznaczyć, że w odróżnieniu od informacji handlowej reklama w różnej formie ma nie tylko informować, ale również nakłaniać do zakupu jej odbiorców – granica pomiędzy tymi dwoma formami jest bardzo cienka i nierzadko się jednak zaciera.

Reklama zakazana to taka, która wprowadza odbiorcę w błąd. To również taki przekaz, który narusza dobre obyczaje czy ogólne poglądy społeczeństwa bądź wpływa na uczucia; nie może być prześmiewcza, nie może krytykować w sposób czytelny i jasny konkurencji i wreszcie, nie może być ukryta.

Jak przyznają spece od tworzenia filmów reklamowych, na przykład ci na rynku polskim nie można reklamować rzeczy zakazanych – to na przykład różnego rodzaju używki. Zakazana jest również reklama mocnych alkoholi, wyrobów tytoniowych, gier hazardowych czy pornografii.

Trzeba też pamiętać, że każda reklama musi jasno wskazywać producenta i nie może być porównawcza w stosunku do produktów konkurencyjnych. Należy tez wspomnieć, że ograniczenia dotyczące reklamy dotyczą nie tylko przekazów w formie reklamy telewizyjnej czy internetowej, ale także tej prasowej, zewnętrznej czy bezpośredniej – nie można na przykład bez uzgodnienia z potencjalnym klientem przesyłać na jego koszt firmowych gadżetów czy produktów firmy; nie można również nakłaniać go natarczywie do zakupu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *