12 Dzielnica

portal wielotematyczny

Rola dłutaków, kół zębatych i przekładni w osi samochodowej

W tylnej osi znajduje się zestaw kół zębatych, który zwielokrotnia moment obrotowy wału napędowego, zmniejsza prędkość obrotową wału napędowego oraz przenosi obrót o 90 stopni. Prawdopodobnie głównym powodem, dla którego będziesz wykonywać jakąkolwiek pracę na swojej osi, jest radykalne zwiększenie momentu obrotowego na kołach i zwiększenie przyspieszenia samochodu, do czego to mogą być Ci potrzebne dłutaki do kół zębatych i inne związane z tym zadaniem sprzęty i akcesoria.

Koła zębate w osi samochodu a dłutaki do ich produkcji

Przyjrzyjmy się teraz, co jest potrzebne do prawidłowego zrozumienia, a następnie zamontowania hipoidalnego pierścienia i zębnika w osiach. To i dłutaki do produkcji kół zębatych chyba jeden z najbardziej niezrozumiałych tematów w dziedzinie naprawy samochodów, zwłaszcza dla mechanika, który nie specjalizuje się w montażu osi.

 

Jak wiele elementów w samochodzie, jeśli nie są odpowiednio zmontowane i wyregulowane, hipoidalne koła zębate osi często zawodzą. Tym, co odróżnia ten temat od większości, jest jednak ekstremalna dokładność, z jaką koła zębate muszą być ustawione względem siebie, ażeby tak się stało dłutaki niezbędne przy ich produkcji  muszą być wysokiej jakości i w pełni funkcjonalne.

Przekładanie hipoidalne – o co w tym chodzi?

Koła zębate z pierścieniem i zębnikiem osi samochodowych są nazywane przekładniami hipoidalnymi. Kształt wywodzi się z obróconego hiperboloidu i do jego stworzenia niezbędne są dłutaki do wielowypustów. Hipoidalne koła zębate muszą być ustawione z olbrzymią dokładnością aż od ich „idealnej” pozycji.  Tak więc, ogólnie rzecz biorąc, jeśli koła zębate osi są nieprawidłowo ustawione nawet o grubość ludzkiego włosa, może to mieć katastrofalne skutki dla długoterminowej trwałości osi. Hipoidalny zestaw kół zębatych jest również jedną z najbardziej obciążonych części samochodowych.

Na co wpływa bezpośrednio moment obrotowy?

  • naprężenia zębów kół zębatych,
  • ekstremalnie wysokie naciski powierzchniowe, w których zęby kół zębatych stykają się ze sobą,
  • tarcie ślizgowe.

 

Precyzyjne wyrównanie jest wymagane, aby utrzymać właściwy kontakt zębnika-koła zębatego-pierścienia we wszystkich warunkach jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *