Audyt systemu informatycznego firmy
Wcześniej czy później każda firma będzie musiała zmierzyć się z tym problemem. Ilość sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, które się wykorzystuje, stała się na tyle duża, że w zasadzie nikt w przedsiębiorstwie nie jest w stanie zapanować nad tym chaosem. W takim przypadku nieodzowne staje się przeprowadzenie audytu informatycznego w naszej firmie.
O co w tym chodzi?
Najkrócej mówiąc o dokonanie inwentaryzacji zasobów IT, ale nie idzie tylko i wyłącznie o skatalogowanie całego posiadanego przez firmę sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, lecz o ocenienie, czy posiadane zasoby zapewniają integralność danych firmy oraz ich bezpieczeństwo w sposób właściwy.
Można bowiem bez problemu wyobrazić sobie sytuację, gdy posiadane oprogramowanie nie jest wystarczająco zabezpieczone i nawet początkujący haker jest w stanie skraść dane stanowiące być albo nie być spółki (np. baza klientów).
Dlaczego korzystać z usług firmy zewnętrznej?
Wielu właścicieli firm zada sobie zapewne pytanie, po co mam wynajmować firmę do wykonania audytu bezpieczeństwa informatycznego i narażać się na dodatkowe koszty, skoro posiadam własny dział IT? Czy oni nie mogą tego zrobić?
I tak, i nie. Tak, bo jego wykonanie nie jest poza zasięgiem żadnego absolwenta informatyki. Nie, bo robiąc to po raz pierwszy wasz dział IT musiałby opracować odpowiednie metody oraz generalnie sposób jego przeprowadzania, a to zajęłoby tyle czasu, że koszt wynajęcia zewnętrznej firmy w porównaniu z tym mógłby wydać się niewielki.
Poza tym robiąc coś pierwszy raz narażeni jesteśmy na popełnienie wiele błędów i nawet najlepsi informatycy mogą tutaj zawieść.
Jak znaleźć firmę do audytu?
W zasadzie najłatwiej poszukać w… sieci. Wpisujemy „audyt bezpieczeństwa informatycznego” w Google’a i dostajemy przynajmniej kilkanaście linków do firm, które się tym zajmują. Potem warto poszukać o nich informacji i opinii, by dokonać wstępnej selekcji. Gdy już zaś to zrobimy, pozostaje nam tylko wysłać zapytania ofertowe…