12 Dzielnica

portal wielotematyczny

Żywność przedszkolaka – ważny element jego rozwoju

Czas który dziecko spędza w przedszkolu, to czas intensywnego rozwoju umysłowego jak też fizycznego. Niewątpliwie dochodzi do tego odżywanie, które jest również niezwykle ważne. Posiłki dla takiego dziecka powinny być dokładnie zaplanowane. Jeżeli chodzi o produkty, jakie mają dużą wartość odżywczą dla dziecka, to artykuły dobrej jakości, oraz te które są jak najmniej przetworzone.

Polecamy także: blog parentingowy Twoj żlobek

Czym powinny się zatem żywić dzieci w wieku przedszkolnym?

Żywność naszych maluchów powinna zawierać jak najwięcej substancji odżywczych, w tym mikroelementy i witaminy, które są bardzo dobrze wchłaniane przez młody, rozwijający się organizm. Dziecko powinny być karmione zgodnie z tzw. piramidą żywieniową (posiłki powinny zawierać produkty: zbożowe, warzywa, owoce, produkty białkowe, tłuszcze oraz cukry).

Pokrótce opiszmy każdy z produktów. Na pierwszy ogień idą zatem produkty zbożowe. Są one dla nas jak i dla naszych dzieci źródłem węglowodanów (dodają nam energii). Zboża zawierają mnóstwo składników mineralnych, wśród nich: fosfor, żelazo, magnez, miedź, cynk, potas. Warto powiedzieć, że zboża nieoczyszczone dostarczają nam również błonnika, jaki pomaga w trawieniu, ale i bardzo dobrze działa na pracę jelit.

Owoce i warzywa, to towary, jakie w rozwoju młodego organizmu są niezmiernie ważne i niezwykle cenne. Dlatego też powinniśmy dawać je dzieciom pięć razy dziennie. Warzywa i owoce to bardzo cenne źródło witamin, oraz substancji między innymi takich jak kwas foliowy, beta-karoten. Odnajdziemy również w nich wiele składników mineralnych: wapń, magnez, potas, sód. Trzeba tutaj także napisać, iż to właśnie dzięki wodzie, jaka znajduje się w owocach jak i warzywach, są one dla nas mało kaloryczne, przez co unikamy otyłości.

Kolejną kategorią są produkty białkowe, które wypełniają głównie rolę budulcową. Przetwory mleczne, to bardzo dobre źródło wapnia, które odpowiada za budowę naszych kości, oraz zębów. Obecnie coraz większa liczba dzieci ma rozmaitego rodzaju uczulenia np. na mleko. Aby wtedy nasze dziecko zażywało białko, powinno się dawać dziecku, suszone owoce, migdały. Również sporo białka zawierają ryby. To też w czasie dojrzewania rybę powinno się jeść razy w tygodniu. Ryby oprócz wielu składników zawierają dodatkowo kwas tłuszczowy omega-3, którego zadaniem jest prawidłowy rozwój układu nerwowego, jak również wzmacnia układ odpornościowy.

Ostatnią kategorią są produkty, które należą do grupy wysokokalorycznych. Dlatego powinniśmy je stosować roztropnie. Z reguły powinien być stosowany jako dodatek żywieniowy.

Pamiętajmy, że stosowanie odpowiedniej diety, to bardzo ważna rzecz, której musimy się trzymać i starać ją respektować. Bo jeżeli chodzi o małe dzieci to jest ona ważna, za prawidłowy rozwój naszego dziecka. Najgorsze jest, kiedy widać w znanej sieci fast food’owej dziecko w wieku około 3 latek, które wcina frytki bądź jeszcze gorzej – hamburgerem. Tego powinniśmy unikać jak ognia.

Dlatego np. gdy zapisujemy dziecko do przedszkola, zainteresujmy się wcześniej, jakie w tym przedszkolu jest menu (co te dzieci w ogóle jedzą).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.